השבוע הושק קמפיין ציבורי חדש של עדאלה נגד תוכנית פראוור. הקמפיין הכולל כרזות, עצומה אינטרנטית ודף פייסבוק, הצליח תוך ימים ספורים לגייס מאות חתימות ולייקים מהארץ ומהעולם.

דף הקמפיין באתר עדאלה

אך מדוע דווקא עדאלה היא שמובילה את מאבק הבדואים נגד התכנית ?

ביולי קיבל המאבק נגד תכנית פראוור חיזוק משמעותי מהפרלמנט האירופי כשזה קיבל החלטה הקוראת לישראל לעצור את התכנית ואת מדיניות הפינוי והנישול של אוכלוסיית הבדואים. ההחלטה היא השג בולט של המאמצים שעושים ארגונים כמו עדאלה , האגודה לזכויות האזרח, פורום דו קיום בנגב ואחרים בזירה הבינלאומית ע"מ להגביר את המודעות למדיניותה המפלה של ממשלת ישראל כנגד הבדואים. ד"ר תאבט אבו ראס המנהל את הסניף הדרומי של עדאלה התבלט בשנתיים האחרונות במאמציו לגייס דעת קהל בינלאומית נגד התכנית.

במרכז הקמפיין עומדת ההתנגדות לתכנית פראוור שאושרה ע"י הממשלה זה מכבר ומקודמת ע"י הרשות להסדרת התיישבות הבדואים והשר הממונה בני בגין. ע"פ התכנית יפונו מרבית הכפרים הבלתי  מוכרים ותושביהם ייושבו מחדש בעיירות שהקימה המדינה. בדף הקמפיין באתר עדאלה נטען כי כ-70000 בדואים יפונו מאדמתם בעקבות יישום התכנית. תזכיר החוק המבוסס על תכנית פראוור פורסם בינואר השנה, אך החוק טרם הובא להצבעה בכנסת.

הודח אברהים אלוקילי ראש המועצה לכפרים הבלתי מוכרים

בחודשים האחרונים נפגשו בני בגין וצוותו עם קבוצות שונות של מנהיגים ותושבים בדואים לדיונים על יישום התכנית. אף שנציגי הממשלה ממשיכים להצהיר כי מהליכיהם נועדו להגיע להסכמות עם הבדואים, התפיסה הרווחת בקרב מנהיגי הציבור הערבי והבדואי היא שמדובר במראית עין של הדברות עם האוכלוסייה, בעוד שהממשלה אינה פתוחה לשינויים משמעותיים בתכנית בסוגיות העיקריות: שאלת הבעלות על קרקע ופינוי הכפרים הבלתי מוכרים. כתוצאה מכך, מחרימים מנהיגים בדואים רבים את השיחות ואת הכנסים שמארגן השר בגין.

על רקע זה פורסמה בשבוע שעבר הודעה של הועד הערבי לזכויות אדם בנגב, התובע מהמועצה לכפרים הבלתי מוכרים להדיח את העומד בראשה אברהים אלוקילי. אלוקילי נחשב זה מכבר כמי שמחבל בניסיונות של מנהיגים אחרים לקדם קו ניצי יותר מול הממשלה. אלוקילי השתתף לאחרונה בכנס הסברה לקידום תכנית פראוור בכפר ואדי אל נעם לצידו של בני בגין ובכירים נוספים. השתתפותו עוררה את זעמם של ראשי הוועדים בכפרים הבלתי מוכרים. הם סבורים כי המועצה לכפרים בלתי מוכרים נמצאת בשפל עמוק מאז מיניו של אלוקילי ומאשימים אותו באי סדרים כספיים, בשיתוף פעולה עם השלטון בניגוד לאינטרסים שלהם ובחוסר מנהיגות.

חסין אלראפיעה היו"ר הקודם של המועצה מאשים אותו כי הרס את המועצה והפך אותה לבלתי רלוונטית. זה מסביר אולי מדוע ארגונים ארציים כמו עדאלה מוצאים את עצמם בחזית המאבק במקום המנהיגות המקומית. אלוקילי שלא כקודמו נבחר ע"י ראשי ועדי הכפרים המרכיבים את המועצה. אם הדחתו תוביל לבחירות כלליות על תפקיד יושב ראש חדש, יוכלו הבחירות לשמש פלטפורמה לגיוס הציבור הבדואי למאבק על זכויותיהם. בינתיים לא ברור אם יוחלף אלוקילי בזמן הקרוב, מי יחליף אותו וכיצד.

כתבתו של אחמד אבו סוויס: