עצרו את תכנית פראוור

קמפיין עדאלה נגד תכנית פראוור 17.7.2012

  • חתמו על עצומה הקוראת לממשלת ישראל ולראש הממשלה, בנימין נתניהו, לעצור את תוכנית פראוור ולהפסיק את עקירתם ונישולם של הערבים הבדווים אזרחי ישראל תושבי הנגב.
  • בקרו בדף הפייסבוק "אני בלתי נראה", לעדכונים שוטפים מהשטח וכדי לקבל מידע על השתתפות פעילה במאבק.

מהי תוכנית פראוור?

הערבים הבדווים אזרחי ישראל, שמיישבים את הנגב מאז המאה השביעית, הם קבוצת האוכלוסייה הפגיעה ביותר בישראל. מאז הקמת המדינה, כבר יותר מ-60 שנה, הערבים הבדווים סובלים ממדיניות ממשלתית של עקירה, הריסת בתים ונישול מאדמות אבותיהם. היום חיים 70,000 אזרחים ערבים בדווים ב-35 כפרים, שחלקם נוסדו זמן רב לפני הקמת המדינה וחלקם הוקמו בתחילת שנות ה-50 בעקבות צווים שהוציא הממשל הצבאי הישראלי. מדינת ישראל רואה ביישובים אלה כפרים "לא-מוכרים" ובתושביהם היא רואה "פולשים לאדמות מדינה". לכן היא שוללת מהתושבים את הגישה לתשתיות שמספקת המדינה, כמו מים לשתייה, חשמל, ביוב, חינוך, בריאות וכבישים. המדינה מונעת מתושבי הכפרים שירותים בסיסיים באופן מכוון, כדי "לעודד" את האזרחים הערבים הבדווים לוותר על אדמות אבותיהם.

בספטמבר 2011 אישרה הממשלה את תוכנית פראוור, שחוברה על ידי אהוד פראוור, בעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי. אם תיושם התוכנית, היא תביא להריסת הכפרים הלא מוכרים ולעקירתם בכוח של 70,000 אזרחים ערבים בדווים. הוגי התוכנית השלימו אותה בלי שום התייעצות עם הקהילה המקומית. התוכנית היא הפרה בוטה של זכויותיהם החוקתיות של האזרחים הערבים הבדווים – הזכות לרכוש, הזכות לכבוד, הזכות לשוויון, הזכות לדיור הולם והזכות לבחור את מקום מגוריהם.

תוכנית פראוור מיושמת עכשיו

אף על פי שהערבים הבדווים דחו אותה לחלוטין, ולמרות אי-הסכמה נחרצת מצד הקהילה הבינלאומית, תוכנית פראוור מיושמת כבר עכשיו. בדיווחים בתקשורת נמסר מידע המצביע על כך שב-1 באוגוסט 2012 יתחיל כוח מיוחד של המשטרה לממש את התוכנית באמצעות הריסת בתים. ב-2011 לבדה נהרסו יותר מאלף בתים בכפרים הערביים הבדוויים בנגב. ארגוני חברה אזרחית מדווחים כי המגמה לא השתנתה ב-2012. מאז פורסמה תוכנית פראוור, הודיעה הממשלה על צעדים שיביאו לעקירתם של 10,000 תושבים ערבים בדווים מאדמתם. במקום היישובים שייהרסו יינטעו יערות, ייבנו בסיסים צבאיים או יוקמו יישובים יהודיים.

במרס 2012 קראה ועדת האו"ם לביעור האפליה הגזעית לישראל לחזור בה מהכוונה לעגן את תוכנית פראוור בחוק, בהיותה מפלה. אילו החילה ישראל את הקריטריונים לתכנון ולפיתוח התקפים במגזר הכפרי היהודי גם על הכפרים הלא-מוכרים, היו כל 35 הכפרים מקבלים הכרה במקום שבו הם יושבים היום.

ביולי 2012 קיבל הפרלמנט האירופי החלטה היסטורית, שבה קרא לישראל לעצור את תוכנית פראוור ולהפסיק את מדיניות העקירה, הפינוי והנישול.

עדאלה קורא לממשלת ישראל:

  • לבטל את תוכנית פראוור
  • להכיר ב"בכפרים הלא מוכרים" ובתביעות הקרקעיות של הקהילה הערבית הבדווית הילידה
  • להפסיק את הריסות הבתים ואת הפינויים הכפויים
  • לפתוח בדיאלוג משמעותי עם הקהילה הערבית הבדווית ועם המנהיגות הערבית, כדי להגיע לפתרון צודק של סוגיית הקרקעות
  • להשקיע משאבים כדי להעניק לערבים הבדווים אזרחי ישראל הזדמנויות משופרות בחינוך, בבריאות ובתעסוקה

מידע נוסף:

מחקר של עדאלה על תוכנית פראוור (באנגלית)

נייר עמדה מטעם עדאלה, להבין את תוכנית פראוור (באנגלית)

הודעה לעיתונות משותפת לעדאלה ולאגודה לזכויות האזרח: תוכנית פראוור פוגעת בזכויות הבדווים בכפרים הלא מוכרים

ארבע סיבות לדחות את תוכנית פראוור

ועדת האו"ם לביעור האפליה הגזעית קוראת לישראל לסגת מתוכנית פראוור

הפרלמנט האירופי קורא לישראל לעצור את תוכנית פראוור

תגובה אחת (+add yours?)

  1. שחרור יונים | הקרן לישראל חדשה ומקור ההאשמות נגדה
    דצמ 08, 2013 @ 01:20:15

כתיבת תגובה