כבוד נשיאת בית המשפט העליון השופטת דורית בייניש הורתה היום (9.2) למשרד הפנים לקיים בחירות במועצה המקומית אבו בסמה בדצמבר 2012.

עמרם קלעג'י. כמעט וזכה להיות ראש מועצה לכל ימי חייו צילום: יהודה לחיאני

האגודה לזכויות האזרח ומרכז עדאלה עתרו לבג"צ באפריל 2010 יחד עם תושבים בדואים ועם ועד ראשי הרשויות הערביות, בדרישה לבטל את "חוק אבו בסמה" – תיקון לחוק המאפשר לשר הפנים לדחות ללא הגבלה את הבחירות הראשונות במועצה האזורית.

באגודה לזכויות האזרח ציינו בסיפוק את החלטת השופטת לחייב את מועצת אבו בסמה לקיים את הבחירות במועד נקוב. אך יחד עם זאת ציינו בדאגה כי משרד הפנים עלול להתקשות בהכנת הבחירות במועדן ולדרוש דחיות נוספות.
ע"פ החוק בחירות ראשונות במועצה מקומית חדשה צריכות להיערך 4 שנים לאחר הקמתה.
בנסיבות חריגות התיר החוק לשר הפנים לדחות את קיום הבחירות בשנתיים לכל היותר. לקראת סיום תקופת ארבע השנים, פעל משרד הפנים לדחיית מועד הבחירות באבו בסמה בשנה, וסוכם על קיום בחירות בדצמבר 2008. לאחר מכן, פנה שר הפנים לוועדת הכנסת, וקיבל אישור לדחייה של שנה נוספת – ל-8 בדצמבר 2009. כשקרב מועד זה, העדיף משרד הפנים להמשיך ולהימנע מקיום בחירות ותחת זאת פעל לקידום החוק המתיר את דחיית הבחירות ללא הגבלת זמן, שהתקבל בנובמבר 2009.

מועצת אבו בסמה הוקמה בשנת 2003 ומאגדת עשרה ישובים בדואיים שהוכרו על ידי המדינה בשנים האחרונות. עם זאת מרבית הישובים במועצה הם ישובים בהקמה. ברובם אין עדין מגרשים מאושרים ותוכניות הישוב לא סיימו את הליכי האישור. כתוצאה מכך, על אף שבשטח המועצה חיים כ-45 אלף תושבים רשומים בה רק כ-3600 תושבים. בנוסף מספקת המועצה שירותים לכ-50 אלף תושבים נוספים בכפרים הבלתי מוכרים. מצב בלתי תקין זה מחייב את המועצה לקיים סקר מקיף לרישום מרבית תושביה בפנקס הבוחרים. זאת עד 150 יום לפני מועד הבחירות. עד היום לא נקטה המועצה בצעדים לביצוע הסקר והרישום. במצב עניינים זה גם אם יתקיימו בחירות סביר להניח כי המועמד שיבחר לא ישקף את רצון התושבים.

מאז הקמתה ב-2003 עומד בראש המועצה עמרם קלעג'י מנכ"ל משרד הפנים לשעבר, שמונה לעמוד בראש הועדה הקרואה ע"י שר הפנים לשעבר אברהם פורז. שרי הפנים שהחליפו אותו מאיר שטרית ואלי ישי, נמנעו בתורם לפעול למימוש זכותם הדמוקרטית של תושבי המועצה.

בנובמבר 2009 פנו אזרחים בדואים לראש הממשלה בבקשה דחופה למנוע את חקיקת החוק הבלתי דמוקרטי שידחה עד אין קץ את הבחירות באבו בסמה. במכתבם לראש הממשלה כתבו אז :
"המקרה שלפנינו חמור במיוחד, מאחר והבחירות נדחות זאת הפעם השלישית. מהדחייה החוזרת עלולים התושבים להסיק בנקל, כי אין למדינה כוונה להבטיח להם את זכות הבחירה. ודוק: זכות זו לא הייתה נחלת חלקם מאז הקמת המדינה, משך 61 שנה!"
מאחר ובקשתם לא נענתה הוגשה העתירה לבג"צ באפריל 2010

פסק הדין